Gitarrbygget: Lock och baksida

Gitarrbygget: Lock och baksida

Jag har just lagt en hel dag på att hyvla. Bara hyvla. Fram och tillbaka. Bryna hyvelstålet, justera och sedan hyvla, hyvla, hyvla igen. Men vi tar det från början.

Efter att ha lämnat halsen att vila inför de sista finjusteringarna har jag börjat med kroppen. Virket till locket och baksidan kom som två tunna par i sitkagran respektive mahoghny. Paren ska sedan limmas ihop långsida mot långsida till en enda stor platta (eller ja, två stora plattor förstås).

Svåraste testet hittills var helt klart att parmatcha sidorna till locket, så att skivorna blev exakt vinkelräta. Det gick till slut efter ett tiotal försök på shooting boardet.

Gitarrbygge: Parmatcha locket

Poängen med konstruktionen är att hyvelns sida och sula är vinkelräta mot varandra, om man då kör hyvlen på sniskan som ovan och pressar sulan lätt mot kanten som ska hyvlas, kommer hyvelstålet skära ett helt rakt lodrätt snitt.

Gran är mjukare än mahogny och därför känsligare för olika hårt tryck med hyveln eller om man slinter lite. Därför var locket svårare än baksidan. Sidorna är parmatchade när skarven kan hållas upp mot en stark lampa utan att ljus sipprar igenom någonstans. Jag lyckades inte helt. En liten gnutta ljus trängde igenom precis där ljudhålet senare ska skäras ut, men eftersom den imperfektionen inte kommer finnas kvar i slutprodukten valde jag att acceptera den och gå vidare.

Gitarrbygge: Skivorna limmas

Ovan limmas skivorna till locket och baksidan samtidigt. Underlaget är en spånskiva på vilken jag fäst en lång planka med tvingar längs ena sidan. Plankan fungerar som stopp för skivorna åt ena hållet. På andra sidan sitter sex klossar fasttvingade (tre per skiva) några millimeter från skivornas kant när de ligger sida mot sida. Efter att ha limmat långsidan och lagt skivorna mot varandra körde jag in kilar mellan ytterkanten och klossarna medan jag höll nere skarven med ena handen.

Gitarrbygge: Kilar

När kilarna satt stadigt la jag två stora tvingar över skarven för att tynga ner, kontrollerade att allt var rakt och lät torka i en timme. Limspillet som kommer ut i fogen går lätt att skrapa bort när det torkat.

Limmet jag använder heter Titebond och är ett superstarkt trälim som används av många professionella instrumentmakare. Om man är riktigt hardcore använder man i stället hudlim (finns bland annat på Kreatima), men jag tyckte det verkade struligare att jobba med, och ville inte heller riskera att jag skulle råka blanda ut det fel och få för svaga fogar.

Dags att såga ut formen på locket och baksidan. Med en mall på halva gitarrformen som jag skurit ut i papp skissade jag upp en såglinje på den ihoplimmade skivan. Att rita två halva former i stället för en hel säkerställer symmetrin mellan höger och vänster. Jag funderade ett tag på om jag skulle använda sticksågen för att såga ut formen, men valde i stället en manuell lövsåg och sågade med god marginal till skisslinjen.

Gitarrbygge: Utsågat lock

Efter en helg med limmande och sågande var det i dag dags att hyvla ner både locket, baksidan och sidorna på gitarrkroppen till rätt tjocklek.

Skivorna levererades drygt 4 millimeter tunna och ska enligt ritningen ner till 0,1 tum, alltså ungefär 2,6 millimeter. Jag valde att ha lite mer säkerhetsmarginal och hyvlade till 3 millimeter. Hyvlingen måste ske i jämna drag och täcka över hela ytan. Boken ”Guitarmaking” föreslår att man hyvlar på diagonalen i olika korsmönster för att få bort ojämnheter i alla ledder och det hade nog med facit i hand varit smartast. Jag valde dock att bara hyvla längs med träfibrerna eftersom jag tyckte det blev så mycket fula och ganska djupa märken på diagonalen och jag ville inte riskera att förstöra ytan. I stället blev det nu små skillnader i tjockleken, men vi pratar hundradels millimeter här och det märks absolut inte.

Gitarrbygge: Tjocklek på baksidan

Sidorna hyvlade jag sedan ner till 2,5 millimeter, också det ett uns tjockare än bokens rekommendation.

Tio timmar – drygt en hel arbetsdag – spenderade jag med att få till rätt tjocklek på dessa fyra skivor. Om något kommer avskräcka mig från att bygga ytterligare en gitarr efter denna, är det vetskapen om detta behov av hyvling. Jag har dock läst att man kan be vissa leverantörer att sandpappra skivorna till nästan rätt tjocklek innan leverans och bara hyvla ner sista biten själv – det tycker min rygg känns som en väldigt bra deal just idag.